28.
Zabrzański
Międzynarodowy
Festiwal Organowy
im. ks. Antoniego
Chlondowskiego

wrzesień 2023

Instrumentarium


Organy w kościele św. Franciszka


Firma: Rieger

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principal 16';
Principal 8';
Holtzflöte 8';
Bordun 8';
Gamba 8';
Gemshorn 8';
Octava 4';
Blockflöte 4';
Nasart 22/3';
Waldflöte 2';
Cornet 3 fach.;
Mixtur 4 fach;
Trompete 4'.
Manuał II:
Geigenproncipal 8';
Violine 8';
Rohrflöte 8';
Portunal 8';
Nachthorn 2';
Aeoline 8';
Quintadena 4';
Fugara 4';
Flauttravers 4';
Scharfl 2-3 fach.;
Oboe 8';
Krummhorn 8';
Quint 11/3'.
Pedał:
Contrabass 16';
Violon 16';
Subbas 16';
Octavbass 8';
Flautravers 8';
Cello 8';
Sordun 32';
Posaune 16';
Trompetbass 8'.

Połączenia:
I/P; II/P; Sub I; Coppell I; II/I; Coppell II-I; Super II; Sub II-I; Sub II; Octav koppell I (?);(Wył Coppell zunger)

Urządzenia dodatkowe:
WK I; WK II; T; FF; F; MF; P; ?; Tremolo II m.; Schweller traktura pneumatyczna


Organy w kościele św. Jadwigi


img

Firma: Gebrüder Walter
Opus 158

Rok budowy: translokowane w 1929 roku

liczba manuałów:
1+P

liczba głosów:
8

liczba miechów:
1

zakres klawiatury manuałowej:
C-f3

zakres klawiatury pedałowej:
C-d

rodzaj traktury:
mechaniczna

rodzaj wiatrownic:
klapowo-zasuwowe

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principal 8';
Salicet 8';
Flaute 8';
Octave 4';
Flaut amabile 4';
Rauschquinta 2 fach.
Pedał:
Subbas 16';
Violoncello 8'

połączenia:
Pedal


Organy w kościele p.w. św. Jana Chrzciciela


Firma: Rieger

Rok budowy: 1927

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principal* 8’
Bourdon 16’
Gamba* 8’
Salicjonal* 8’
Gedeckt 8’
Octave 4’
Flute harmonique 4’
Mixtur 4 fach 2 2/3
Trompette* 8’
Manuał II:
Geigenprinzipal 8’
Aeoline 8’
Vox coelestis* 8’
Konzertflöte 8’
Lieblich Gedeckt 8’
Prästant 4’
Rohrflöte 4’
Flautino 2’
Oboe 8’
Pedał:
Subbas 16’
Violon 16’
Bourdonbass 16’
Oktavbass 8’
Cello 8’

Organy w kościele św. Józefa

(duże organy na chórze)

img

Firma: Rieger
Rok budowy: 1939-1940

liczba manuałów:
3+P
liczba głosów:
29
zakres klawiatury manuałowej:
C-g3
zakres klawiatury pedałowej:
C-f
rodzaj traktury:
elektro-pneumatyczna
rodzaj wiatrownic:
stożkowe

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principall 8';
Saliziol 8';
Kupferflöte 4';
Octave 8'; Mixtur 11/3';
Trompete 16'.
Manuał II:
Gemshorn 8';
Geigen Princiapll 4';
Nachthorn 4';
Flachflöte 2';
Zazard 22/3';
Sifflöte 1';
Krummhorn 8'.
Manuał III:
Ruhrgeadackt 16';
Flöten principall 4';
Quintadena 8';
Ital Princiapll 4';
Dolcflöte 4';
Blockflöte 2';
Scharfcymbel 1';
Vox humana 8'.
Pedał:
Untersatz 16';
Principallbass 16';
Ruhrgedackt 16';
Principallflöte 8';
Gemshorn 8';
Italprincipall 4';
Posaune 16';
Singendcornett 2'.

połączenia:
Super I; II-I; III-I; Super III-I; III-I; Super III; I-P; II-P; III-P; Super III-P.
Urządzenia dodatkowe:
Tremolo III;


Organy w kościele św. Józefa

(w prezbiterium kościoła)

Firma: Rieger

liczba manuałów:
2+P
liczba głosów:
14
liczba miechów:
1
zakres klawiatury manuałowej:
C-g3
zakres klawiatury pedałowej:
C-f
rodzaj traktury:
elektro-pneumatyczna
rodzaj wiatrownic:
stożkowe

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Prinzipal 8';
Rohrflöte 8';
Dolce 8';
Octave 4';
Mixtur 11/3'.
Manuał II:
Spitzgedackt 8';
Querflöte 4';
Octave 2';
Kopf. Regal 4'.
Pedał:
Subbas 16';
Quintatenbass 16';
Octavbass 8';
Sabnetbass 8';
Prinzipal 4'.
Super I;
Sub II-I;
II-I;
Super II-I;
Super II;
I-P;
II-P.

Urządzenia dodatkowe:
Tremolo II


Organy w kościele św. Macieja


Firma: Carl Volkmann - Gliwice

Traktura mechaniczna
Zakres klawiatur:

manuał C-es3
Pedał:
C-d
Połączenia:
pedal koppel,
manual koppel

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principal 8',
Gamba 8',
Flote 8',
Octave 4',
Mixtur 3 fach,
Trompete 8'
Manuał II:
Gedeckt 8',
Salicet 8',
Flote 4',
Nachthorn 2'
Pedał:
Subbass 16',
Cello 8'

Organy w kościele Niepokalanego Serca NMP w Zabrzu


img

Firma: Walcker
Firma: (translokacja i adaptacja: Jan Wyleżoł, Marek Moćko)
Rok budowy: lata 1950-te (zaadoptowany w latach 2002-2004).

liczba głosów:
45
zakres klawiatury manuałowej:
C-g3
zakres klawiatury pedałowej:
C-f
rodzaj traktury:
mechaniczna (manuałowa),
rejestrowa pneumatyczna
rodzaj wiatrownic:
klapowo-zasuwowe

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Pomer 16';
Principal 8';
Gemshorn 8';
Gedeckt 8';
Oktave 4';
Nachthorn 4';
Schweizerpfeife 2';
Quinte 22/3';
Terzcymbel 1/4';
1/5';
1/6';
Mixtur 4-6 fach.;
Fagott 16';
Trompete 8' (Hauptwerk).
Manuał II:
Rohrgedackt 8';
Quintade 8';
Weichornpfeife 8';
Bifara 8';
Principal 4';
Blockflöte 4';
Principal 2';
Terz 13/5';
Quinte 11/2';
Septime 11/7';
Scharf 4-5 f.;
Dulcian 16';
Rohrschalamei 8';
Tremulant (Schwellwerk).
Manuał III:
Koapelflöte 8';
Prästant 4';
Rohrflöten';
Sesquialetra 2 fach.;
Spitzflöte 2';
Nachthorn 1';
Zymbel 3 fach.;
Holzkrumhorn 8';
Schalamey 4';
Tremulant (Rückpositiv).
Pedał:
Untersatz 32';
Principal 16';
Subbas 16';
Octave 8';
Nachthorn Gedackt 8';
Octavflöte 4';
Flachflöte 2';
Hintersatz 4-6 fach.;
Posaune 16';
Trompete 8';
Clairon 4'.

Połączenia:
SW-P; HW-P; RP-P; RP-HW; SW-HW.

Urządzenia dodatkowe:
Schweller II m.; 1/2/3/4 WK; Tutti; Hand reg.


Organy w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Zabrzu-Rokitnicy


Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I C–g,
56 klawiszy
Manuał I:
Bordun 16';
Principal 8';
Flöte 8';
Gamba 8';
Gemshorn 8';
Octave 4';
Rohrflöte 4';
Rauschquinte 2 2/3';
Terz 1 3/5';
Mixtur 3-4 fach;
Trompete 8'.
Manuał II C–g,
56 klawiszy
Manuał II:
Quintatön 16';
Hornprincipal 8';
Violine 8'; G
edeckt 8';
Portunal 8';
Salicet 8';
Aeoline 8';
Vox coelestis 8';
Geigenprincipal 4';
Flauto traverse 4';
Harmonia aeternea 3-4 fach;
Clarinette 8'.
Pedał C–d,
27 klawiszy
Pedał:
Contrabas 16';
Subbas 16';
Zartbass 16';
Principalbass 8';
Flautbass 8';
Cello 8';
Posaune 16'.

Organy w kościele NMP Matki Kościoła w Zabrzu-Helence


img

Rok budowy: 1994—1997

liczba manuałów:
2+P
liczba głosów:
30
rodzaj traktury:
elektro-pneumatyczna

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Burdon 16’
Praestant 8’
Spitzflote 8’
Salicet 8’
Octave 4’
Kegelflote 4’
Quinte 2 2/3’
Superoctave 2’
Mixtur 4x 1 1/3’
Trompete 8’
Manuał II:
Gedakt 8’
Geigen prinzipal 8’
Rohrflote 8’
Gamba 8’
Prinzipal 4’
Fl. minor 4’
Waldflote 2’
Terc 1 3/5’
Quinte 1 1/3’
Sifflote 1’
Zimbel
Oboe
Pedał:
Prinzipal bass 16’
Subbass 16’
Octavbass 8’
Bassflote 8’
Choral bass 4’
Soloflote 2’
Mixtur 4x 2 2/3’
Posaune 16’

Połączenia:
I/P; II/P; II/I; Sub I; Super I; Super II/I

Urządzenia dodatkowe:
WK I; WK II; P, F, T, Tremolo II m;


Organy w kościele św. Wawrzyńca w Zabrzu-Mikulczycach


Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principal 16';
Principal 8';
Gedeckt 8';
Hohflöte 8';
Gemshorn 8';
Octave 4';
Rohrflöte 4';
Quinte 2 2/3';
Octave 2';
Mixtur 4-5 fach;
Trompete 8'.
Manuał II:
Geigenprincipal 8';
Flöte 8';
Lieblich Gedeckt 8';
Salicional 8';
Schalmey 4';
Spitzflöte 4';
Schweiegel 2';
Cornett 2-3 fach;
Krummhorn 8'.
Manuał III:
Bordun 16';
Weitprincipal 8';
Violine 8';
Flaut major 8';
Blockflöte 8';
Quintade 8';
Aeoline 8';
Vox coelestis 8';
Kupferflöte 4';
Fugara 4';
Nachtchorn 2';
ifflöte 1';
Cymbel 3 fach;
Horn 8'.
Pedał:
Principalbass 16';
Violon 16';
Subbas 16';
Zartbass 16';
Quintbass 10 2/3';
Octavbass 8';
Flautbass 8';
Choralbass 4';
Pedalmixtur4;
Posuane 16';
Tuba 8'.

Organy w kościele p.w. Wniebowzięcia Najściętszej Marii Panny w Zabrzu-Biskupicach


Organy BERSCHDORF – NEISSE

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Trompete 8';
Mixtur (4-5 fach);
Schwiegel 2';
Spillpfeife 4';
Octave 4';
Rohrflöte 8';
Prinzipal 8';
Praestant 16'.
Manuał II:
Krummhorn 4';
Cymbel (3 fach);
Terz 1 3/5';
Prinzipal 2';
Nasard 2 3/4';
Blockflöte 4';
Quintade 8';
Weitgedeckt 8'.
Manuał III:
Regaltrompete 8',
Scharff (3-4 fach);
Gemshorn 2';
Koppelflöte 4';
Singendprinzipal 4';
Salicional 8';
Holzflöte 8';
Ital. Prinzipal 8';
Bordun 16'.
Pedał:
Posaune 16';
Mixtur (3 fach);
Flachflöte 2';
Choralbass 4';
Gedecktbass 8';
Octavbass 8';
Subbass 16';
Prinzipalbass 16'.

Łączniki:
Pedalkop. I/P; Pedalkop. II/P; Pedalkop III/P; Manualkop. II/I; Manualkop. III/I; Manualkop. III/II; Oberoctavkop. III/I; Unteroctavkop. III/I; Oberoctavkop. II; Unteroctavkop. III., Tremolo III man., I wolna kombinacja, II wolna kombinacja, Tutti, Organo Pleno, Włącznik crescendo, Wałek crescendo/decrescendo, automat. Pedal, Włacznik/wyłącznik głosów językowych


Organy w kościele p.w. Matki Bożej Różańcowej w Zabrzu-Grzybowicach


Organy Viscont – Jubileum 332, zakupione w 13.02.1997

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Principal 8';
Bourdon 8';
Principal 4';
Flute 4';
Nazard 2 2/3';
Flautino 2';
Tierce 1 3/5';
Mixture V;
Cromorne 8'.
Manuał II:
Principal 16';
Principal 8';
Gedackt 8';
Octave 4';
Rohrfloete 4';
Superoctave 2';
Quinte 1 1/3;
Mixture IV;
Trumpet 8'.
Manuał III:
Bourdon 8;
Viola 8';
Octave 4';
Flute 4';
Flautino 4;
Corbet V.
Pedał:
Principal 16';
Subbas 16';
Principal 8';
Bourdon8';
Octave 4';
Mixture V;
agotto 16';
Trumpet 8';
Regal 4'

Organy w kościele Świętego Krzyża


img

Firma: Zakład Budowy Organów, Warszawa

Rok budowy: 2021

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I (pozytyw):
Fl. major 8’,
Quintadena 8′,
Pryncypał 4′,
Fl. minor 4’,
Flet 2′,
Quinta 1 1/3′,
Sesquialt 2x,
Scharf 3x,
Krummhorn 8’
Manuał II (głowny):
Burdon 16‘,
Pryncypał 8‘,
Rurflet 8‘,
Gamba 8‘,
Oktawa 4‘,
Flet 4‘,
Viola 4‘,
Quinta 2 2/3‘,
Oktawa 2‘,
Kornet 5x,
Mixtura4x,
Trompet 8‘,
Clairon 4‘
Pedał:
Subbas 16’,
Quintbas 10 2/3’,
Violonbas 16’,
Oktawbas 8’,
Fletbas 8’,
Chorałbas 4’,
Flet 2’,
Puzon 16’,
Trompet 8’

Połączenia:
I/P; II/P; Sub I; Coppell I; II/I; Coppell II-I; Super II; Sub II-I; Sub II; Octav koppell I (?);(Wył Coppell zunger)

Urządzenia dodatkowe:
WK I; WK II; T; FF; F; MF; P; ?; Tremolo II m.; Schweller traktura pneumatyczna


Organy w kościele św. Teresy w Zabrzu-Mikulczycach


img

Szczegółowa dyspozycja instrumentu:

Manuał I:
Flet pomorski 16';
Pryncypał 8';
Salicjonał 8';
Oktawa 4';
Flet 4';
Oktawa 2';
Kwintan 2+1 1/3';
Cornet 2 2/3';
Mixtura 1 1/3';
Trąbka 8'.
Manuał II:
Flet kryty 8';
Kwintadena 8';
Pryncypał 4';
Oktawa 2';
Kwinta 1 1/3';
Piccolo 1';
Cymbel 1/3';
Musette 8'.
Manuał III:
Bordun 16';
Prestant 8';
Flet harmon. 8';
Pryncypał 4';
Koppelflet 4';
Kwinta 2 2/3';
Sifflet 2';
Tercja 1 3/5';
Szarf 1';
Szalej 8'.
Pedał:
Prync-bas 16';
Subbas 16';
Oktawbas 8';
Basflet 8';
Chorałbas 4';
Rożek 2';
Mixtura 2 2/3';
Puzon 16'.

Połączenia

I-ped, II-ped, III – ped, II-I, III-I, III-II, III-I supper. 4 kombinacje, Tutti, Pleno, Crescendo, III man Echo, A.P.